dinsdag 25 augustus 2015

Gezonde maaltijden voor vrachtwagenchauffeurs

Vrachtwagenchauffeur Jos heeft een vraag over gezonde eetgewoonten. "Als rechtgeaarde trucker leid ik een zeer onregelmatig leven. Vroeg vertrekken en thuiskomen op de gekste, vooral late uren. Wanneer neem ik dan het beste mijn maaltijd (een groot woord voor boterhammen)?"

"Als ik om 4:00 's morgens vertrek, heb ik om half 6 al honger. Als ik niet uitkijk, zijn mijn boterhammen al om 11:00 op. Als ik 's avonds thuiskom eet ik dan een stevige warme maaltijd, waarna ik dan eigenlijk rond 9:00 of half 10 al in bed lig met een volle maag."

"Ik weet natuurlijk dat het het beste is op vaste tijdstippen te eten maar dit is niet echt haalbaar (ik eet bijna altijd al rijdende) vermits wij ons aan de wettelijke rij- en rusttijden houden en die vallen nu eenmaal niet op vast uren."



Krista Morren werkt binnen het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie aan het Jobfit-project, dat bedrijven aanspoort om werknemers te motiveren gezond te eten en meer te bewegen.

Mensen die onregelmatige werkuren hebben, moeten erop letten dat ze niet de hele dag kleine hoeveelheden eten. Je kan makkelijk elk uur een boterham eten in de voormiddag zonder dat je een verzadigd gevoel hebt.

Hoeveel keer per dag moet je eten?

Als vrachtwagenchauffeur kan Jos zijn ontbijt het best spreiden over 2 eetmomenten, en in de loop van de dag nog 2 hoofdmaaltijden eten, en eventueel nog 2 tussendoortjes.

Meer dan 6 maal per dag eten is niet gezond.

Op welk moment van de dag moet hij dan eten?

Belangrijk is om op regelmatige tijdstippen te eten.

Dit zorgt ervoor dat jouw verbranding optimaal werkt en dat je niet naar suiker- en vetrijke tussendoortjes of maaltijden grijpt.

De regel is te starten met een ontbijt binnen het uur dat je ontwaakt, en om minstens 4 en maximaal 6 uur tussen elke maaltijd te laten. Is er meer dan 6 uur tussen elke maaltijd dan ga je bij de volgende maaltijd veel meer eten.

Wat kan Jos dan het best eten?

Om 4:00 's ochtends eten is voor velen te vroeg. Toch is het best dat je 's ochtends binnen het uur na het ontwaken iets eet, mag ook enkel een yoghurtje zijn, om jouw verbranding aan te wakkeren.

Als ontbijt kan Jos opnieuw 2 sneden brood eten en hierbij ook nog een stukje fruit. Verplichte rijrusttijd is om 4:30, en dan kan hij zijn boterhammen opeten.

Wat raad je aan als middagmaal?

De middagmaaltijd neemt hij het best tussen 13:00 en 14:00. Een broodmaaltijd is prima, maar vul deze aan met wat groentjes. Dit hoeft niet persé een slaatje te zijn, wat kerstomaatjes of een wortel is ook goed. Eventueel kan hij een thermos soep meenemen, soep is een goede hongerstiller.

En een tussendoortje in de namiddag?

Als hij in de namiddag honger heeft, kiest hij het best voor een eiwitrijk tussendoortje zoals een brikje chocomelk of calciumverrijkte sojadrank. Deze stillen de honger het meest.

En dan het avondmaal?

Tussen 18:00 en 20:00 is ideaal om de avondmaaltijd te eten. Je kiest het best voor een lichte maaltijd (mager vlees, weinig vet) en geen al te grote portie, anders kan je moeilijker de slaap vatten.

Weet je op voorhand dat je pas na 20:00 thuis zal zijn, maak dan de dag ervoor als avondmaaltijd een pasta die je dan koud kan opeten.

Ten slotte is voldoende slaap ook belangrijk! Door een tekort aan slaap is de aanmaak van bepaalde hormonen (leptine en ghreline) verstoord. Hierdoor krijg je meer honger en ben je ook geneigd om te grijpen naar suikerrijke voeding en dranken.

Meer informatie op www.vigez.be/jobfit

Deze tekst is integraal overgenomen van www.radio2.be

In onze opleiding "Rijden en rusten, de juiste verhouding" komen deze aspecten aan bod. Klik hier voor de data waarop wij deze opleiding organiseren.

http://www.tczdenestor.be
http://tczdenestor.opleidingsportaal.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten