dinsdag 8 september 2015

Codes kwijt van uw elektronische identiteitskaart?

Met de elektronische identiteitskaart (of eID) kan men een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, bewijzen dat men wel degelijk de persoon is die men beweert te zijn.




Om misbruik te voorkomen zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN-code.

Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart ontvangt men de PIN- en PUK-code voor deze kaart. Wanneer men de nieuwe kaart gaat afhalen, wordt de kans geboden om zelf een nieuwe PIN-code in te geven.

Indien men de PIN-code niet meer kent, en ook de PUK-code kwijt is, dan dienen nieuwe codes aangevraagd te worden.

Deze codes kunnen aangevraagd worden via de gemeente, sommigen bieden dit aan via hun e-loket.

Maar de aanvraag kan makkelijk ook gebeuren via de website van de Algemene Directie Instellingen en bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken.



Klik hier om naar de website van FOD Binnenlandse Zaken te gaan.

De aanvrager vult zijn rijksregisternummer in en een geldig e-mail adres. De nieuwe codes worden dan binnen de drie weken verstuurd naar de gemeente waar de aanvrager ingeschreven is.

Voor de aanvraag van de nieuwe codes hoeft men dus niet meer naar de gemeente. Dat is wel nodig om de nieuwe PIN-code in dienst te stellen.

Het is mogelijk dat de gemeente een retributie vraagt voor het afleveren van de nieuwe PUK-code.

http://www.tczdenestor.be
http://tczdenestor.opleidingsportaal.be



Geen opmerkingen:

Een reactie posten