dinsdag 1 september 2015

Tachograaf: manuele ingave en het patronaal attest

Werd de EU-verklaring van activiteiten nu afgeschaft? Mag je ze niet meer gebruiken? Moet alles manueel in de tachograaf worden ingevoerd? Veel vragen, waar deze tekst, opgesteld door FOD Mobiliteit en Vervoer, misschien enige duidelijkheid kan in verschaffen.

De verklaring werd door België erkend bij KB van 9 april 2007 tot uitvoering van Verordening 561/2006. In België is het voorleggen van deze verklaring niet verplicht, maar ten stellige sterk aanbevolen en, indien een verklaring wordt gebruikt, moet ze conform het EU-model zijn.

Deze verklaring kan slechts bepaalde "activiteiten" (of non-activiteiten) dekken. Deze verklaring kan niet gebruikt worden voor andere activiteiten of voor activiteiten die op een andere wijze moeten worden geregistreerd (manueel op een registratieblad, manueel in het geheugen, ...).

Het document die machinaal ingevuld en ondertekend te worden vóór het begin van elke rit. Het logo of de stempel van de onderneming mag worden aangebracht, maar de gegevens met betrekking tot de onderneming dienen niettemin machinaal ingevuld te worden. De keuze van de taal is vrij. Het formulier dient ééntalig te zijn. Het model mag niet gewijzigd worden en het afdrukbare elektronische formulier dient te worden gebruikt.

Het formulier moet bewaard worden met de registratiebladen (schijven). Het formulier moet een origineel ondertekend exemplaar zijn. Dus geen (foto)copie, fax, ... 

Slechts één van de vakjes kan aangekruist worden per formulier. Het uur en de datum van het begin van de geldigheid van het formulier evenals het einde ervan (in feite het uur waarop de activiteiten worden hernomen) dienen aangeduid te worden.

Activiteiten die niet door een attest gedekt kunnen worden zijn:

1. Rusttijd (wekelijks - dagelijks) - onderbreking - vorming;
2. Alle tijd besteed aan het besturen van een voertuig voor commerciële activiteiten die buiten de werkingssfeer van verordening 561/2006 vallen en die manueel op een registratieblad of op een afdruk geregistreerd moeten worden ofwel handmatig in het controleapparaat ingevoerd moeten worden (art. 6.5 van verordening 561/2006);
3. Activiteiten die gedekt worden door een dienstregeling of een dienstrooster (art. 16 van verordening 561/2006);
4. De tijd dat de bestuurder van het voertuig verwijderd is en het controleapparaat niet kan bedienen (art 15.2 van verordening 3821/85).

Opmerking: het is aan te raden de rusttijd die niet rechtstreeks in het geheugen van het controleapparaat werd geregistreerd (wegens verwijdering van de kaart) manueel in te brengen in de digitale tachograaf vanaf het ogenblik dat de kaart opnieuw ingebracht is.

Op 2 maart 2015 zijn enkele artikelen van de nieuwe tachograafverordening 165/2014 in werking getreden. Hierbij is enige verwarring ontstaan met betrekking tot het attest "verklaring van activiteiten", soms ook "patronaal attest" genoemd.

De Europese Commissie heeft daarom volgende verduidelijking verschaft:

  • In principe moeten alle activiteiten die niet in de nabijheid van het voertuig verricht worden manueel worden ingegeven voordat de bestuurder opnieuw begint te rijden.
  • Indien dit niet mogelijk is omwille van objectieve technische redenen, mag de verklaring van activiteiten gebruikt worden. Indien dit attest correct is ingevuld, dient het aanvaard te worden door de controlediensten.


De Europese Commissie heeft ook enkele voorbeelden gegeven van situaties waarin het attest kan gebruikt worden:


  • Gebruik van een digitale tachograaf van de oudere generatie waarbij het niet mogelijk is om voor lange periodes retroactief data in te geven;
  • Wanneer de bestuurder gedurende lange periodes (vb. 3 weken) ander werk heeft verricht en het een overdreven administratieve last zou zijn om voor heel deze periode manueel de data in te geven.
De verklaring van activiteiten is niet afgeschaft en mag in zeer specifieke gevallen als alternatief gebruikt worden voor de VERPLICHTE manuele registraties.

In de praktijk blijken veel bedrijven en chauffeurs echter problemen te hebben met deze manuele registraties. TCZ De Nestor biedt dan ook een korte opleiding aan om chauffeurs toe te laten deze verplichte registraties correct uit te voeren.

Meer informatie over onze opleidingen is te vinden op:

http://www.tczdenestor.be
http://tczdenestor.opleidingsportaal.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten